torsdag, oktober 02, 2014

HMS Södermanland och HMS Belos

Två mäktiga och häftiga båtar var förbi i Örnsköldsviks hamn i helgen. Jag och Robert var dit i söndags och tog en tur i dessa. Jag blir ju inte alls mer sugen på att gå med i hemvärnet, men vet inte ens om jag är tillåten med tanke på mina problem. Oavsett så blir jag sjukt fascinerad av dessa och deras jobb! (Men jag tror att jag hellre skulle sätta mig i en pansarvagn än i en ubåt faktiskt)


HMS Södermanland som är en ubåt som tillhör Första ubåtsflottiljen, i Svenska Försvarsmakten. Den är 60 meter lång, och det lilla man såg av den ovanför ytan var ungefär 10% av hela ubåten. Det var litet och trångt där nere och man fick tyvärr inte se så jättemycket av allt (särkerligen pga sekretess och säerhet) och det var även förbjudet att ta kort.

HMS Belos var ett riktigt stort fartyg, som i första hand är ett ubåtsräddningsfartyg. Det var stort och mäktigt och riktigt intressant att gå runt och titta på/i. Det var en lång tur genom båten, med många intressanta fakta som berättades runtom, som säkert tog 1 timme. Missade att fota dessa två med nedan finns bilder från Försvarsmakten.

Foto: Försvarsmakten

Foto: Försvarsmakten


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!