fredag, april 15, 2016

Skärmar

Jag har en fundering som jag har grubblat på den sista tiden. Vad är det som gäller för barn och tv- och dataskärmar??

Nu är ju Lilja alldeles för liten för att förstå vad som händer, hon ser nog bara färger, rörelser och flimmer. Måste ju vara jobbigt för hennes ögon? Jag vet ju att jag tycker det om jag sitter för länge framför en dataskärm åtminstone. Jag tror att hon kan ha svårt att processa allt och urskilja vad som är vad. Inbillar mig också att hon blir skärrad för livet om hon ser något som är läskigt på tv'n.

Om jag sitter med Lilja och ser något vardagligt och icke-läskigt så kan hon få sitta bredvid mig eller i mitt knä med en leksak. Är det något läskigt får hon sitt/ligga i mitt knä mot mig med en leksak. För jag tycker inte om tanken på att hon ska se sånt. Sitter ju inte hela dagarna, men ibland vill man bara se något serieavsnitt och det är enkelt att aktivera henne bredvid sig då. Ville inte lägga henne flera meter bort heller, för jag vill ha översikt över henne.

Hon har även börjat bli mer intresserad av tv-skärmen nu på slutet och tittar gärna dit, ibland även under amningen så vrider hon på sig för att kunna se. Jag får en dålig känsla av det hela bara. Men på kvällen, inför nattningen, så får hon inte titta. Tror att hon har svårare att somna då.

Hur gör ni med era små?
Och vad gör ni på dagarna för att aktivera dem och er själva?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!