torsdag, april 27, 2017

Inte må så bra

Jag har haft en väldigt tuff period nu de senaste månaderna. Jag har kämpat till tusen för att inte falla ihop under allt och ångesten har smugit sig fram allt längre. Det har varit så mycket på tapeten nu;
  • Dålig nattsömn med uppvak varje natt (har varit så i 1,5 år nu), 
  • Lilja har varit mycket mer krävande de senaste månaderna, 
  • Det har varit/är otroligt stressigt gällande; 
    • flytten, 
    • framflytt av inskolning, 
    • framflytt av mitt jobb
    • byte av förskola
    • renovering
Har märkt det på mitt eksem som har blossat upp på händerna. Sådant typ av utslag som jag inte har haft på väldigt, väldigt många år. Jag har bara mått sämre och sämre ju mer sakerna har hopat sig över mig och igår kände jag att det var nog. När jag smått bröt ihop 5 gånger på en och samma dag så kände jag att det här är inte hållbart längre. Men jag vet heller inte riktigt vad jag kan göra åt saken, förutom att hålla ut tills hösten är här och allt är över och vi har hamnat i mål med alla framtida förändringar.

Jag är ju som bekant inte särskilt bekväm med förändringar alltid. Inte så stora saker som jag inte har kontroll över. Jag behöver kontroll för att må bra, för att kunna fungera i vardagen.
Min fina vän Sofie skrev ett inlägg (länk) om att vara högkänslig, och det är precis det jag är också. Jag klarar verkligen inte av för mycket förändringar. Skillnaden oss emellan är att jag inte är särskiilt stark och istället kräver mycket serier och filmer för att förlora mig i det och slippa tänka. Jag kopplar bort hjärnan totalt då och är bara här och nu. Det är min räddning i vardagen. Jag håller mig även ofta hemmavid, trots att jag skulle behöva åka bort oftare och umgås med mina få vänner. Men orken finns sällan där tyvärr. Ibland får jag helt enkelt bara ta mig i kragen och ta mig iväg trots allt, mycket för att det gör gott även det och för att inte sitta inne med alla tankarna själv. Till slut kommer jag väl att bli galen. Jag behöver hitta en balans och ett system som fungerar framöver.

Alla ändringar, förändringar och stress har tärt alldeles för mycket på mig och så just nu ligger fokus på att varva ner och få kontroll över situationen. Det blir nog många tidiga kvällar framöver och mycket planering/strukturering.

1 kommentar:

  1. Å vännen! Jag känner så mycket med dig, har ju också haft en tuff period nu så vet hur kämpigt det kan vara. Och oavsett hur vi tacklar måendet så är vi ju i grunden väldigt lika du och jag. Jag hoppas att morgondagen kan ge dig lite förnyad energi och så får du göra små förändringar i din vardag som kanske hjälper dig i det långa loppet. För min del är räddningen många gånger att komma mig iväg även om det ibland känns drygt innan. Men Harry blir så mycket mer stimulerad när vi är iväg och inte alls lika krävande sedan när vi är hemma igen. Kanske kan vi åka på Liten och stor i Gullänget någon måndag här i maj? Nea säger att den är jättebra och mycket folk från många olika orter, dvs inte så många som känner varandra sedan tidigare och grupperar ihop sig som det lätt blir på de mindre L&S-ställena. Vi får prata ihop oss och lägga lite strategi imorgon! STOR KRAM till dig! <3

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!