måndag, april 10, 2017

Terrorattentatet i Stockholm

På fredag eftermiddag skedde det otänkbara. En terrorattack i Sverige som skördade fyra människoliv, varav en av dessa var en elvaårig liten flicka. Detta är så tragiskt och jag sitter och tänker i mitt stilla sinne att detta kan bara inte hända. Inte här. Inte i vårt trygga Sverige.
Men enligt vissa så var detta inte alls otänkbart, utan mer väntat. Att hela västvärlden, Europa, har en stor hotbild över sig och att vi bara har haft tur som inte har upplevt någon form av terrorattack innan detta. Vi har trots allt haft en terrorhotnivå som legat på tre av en femgradig skala enligt SÄPO, vilket innebär ett förhöjt hot, även innan denna attack.

Under lördagen och söndagen hyllades polisen av allmänheten med mängder av blommor. Människor lade dem på deras bilar runtom i Stockholm och gav poliserna i tjänst själva blommor, kramar och fina ord. Detta gör mig otroligt rörd och jag har suttit och gråtit när jag har sett detta fina engagemang av folket. Alla som bryr sig och vill visa sin uppskattning till alla modiga i denna fina yrkeskår.

Bilden kommer från Expressen.se
Det är inte bara polisen som har gjort ett bra jobb, utan även alla från brandkåren och inom sjukvården. Denna läkare som fångades på bild efter att han lämnat Cityakuten visar på sann solidaritet. Jag är stolt över vårt land, över vår fina befolkning som på många olika sätt hjälpte gemene man igenom en svår tid av chock, rädsla och sorg. Att finnas där för varandra och visa kärlek i form av blommor, erbjuda skjuts, dela ut frukt till polisen som arbetade hårt i flera timmar. Vilken medmänsklighet! 

Foto: Urban Andersson för Aftonbladet.se

Jag är både chockad och lite skräckslagen över att detta överhuvudtaget hände, men samtidigt är jag först och främst glad över att det inte var fler som fick sätta livet till och att vi har så fina människor runtomkring oss som hjälpte till under denna kris. Detta har verkligen satt sina spår i mig. Jag brukar inte vara den som tar åt mig av liknande situationer, men detta har verkligen berört mig in till hjärtat. Jag tänker på alla de drabbade och deras familjer! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!