söndag, mars 11, 2018

Magsjuka

Natten till onsdag drabbades både jag och Lilja av magsjuka. Vi hade en riktig tuff natt utan sömn från 01.30 tiden ungefär, fram till ja.. typ natten därefter, med ett par små tupplurar här och där. Robert satt och hjälpte Lilja när hon kräktes och jag satt på min egen kant och gjorde detsamma. Däremellan hämtade jag nya sängkläder och pyjamasar allteftersom allt blev nedkräkt. Det blev dusch mitt i natten och bara allmänt mycket kaos och hemskheter hela natten och förmiddagen på onsdagen. På eftermiddagen hade det lugnat ner sig lite grann. Då var vi bara medtagna båda två och försökte få behålla den lilla vätska vi fick i oss. Min blev lite värre med mer symtom än Liljas så jag var bättre först kvällen/natten efter utbrottet, men Lilja var rätt okej redan strax efter lunchtid dagen efter. Så för henne höll det i sig drygt 12 timmar och för mig 18-24 timmar lite drygt. Vi blev båda "någorlunda friska" lagom till att Robert blev dålig på torsdagkväll/natt. Jag hade ett par riktigt tuffa dagar där, höggravid och inte fullt frisk, samtidigt som jag fick ta hand om en energisk 2-åring och hålla efter i sjukstugan med allt vad det innebar.

Kan säga att tvättmaskinen har aldrig gått så varm någonsin! Vet inte hur många uppsättningar med sängkläder, handdukar, pyjamasar och kläder vi har tvättat den här veckan. Det har säkert gått 4-5 maskiner varje dag! Men nu är vi i princip ikapp med all tvätt, städ och vi är friska allihopa. Förutom att vi istället har börjat dra på oss en förkylning så fort vi blev friska igår. Det är inte klokt! Nog tycker jag att man kan få en lite paus i alla sjukdomar, men jag tror fan att jag och Lilja har varit konstant sjuka sedan i december.

Det var i fredags när jag frågade Lilja om hon ville ha mat (i min tanke var det alltså typ nyponsoppa till middag) och hon skriker "JAAAA!", springer och sätter sig vid bordet och hojtar och hoppar upp och ner i stolen, helt lyrisk över att hon äntligen ska få mat. Blev lite paff där kan jag säga, så jag fick snabbt slänga ihop lite makaroner och köttbullar (ville ha något lätt och någorlunda snällt mot magen iaf). Och hon åt! Då förstod jag att hon var typ frisk. Däremot kräktes hon den natten/morgonen när hon hade fått sin vällingflaska. Tror att hon åt lite för mycket av den och att det blev en chock för magen, för kort därefter kom allt upp igen i två omgångar. Så jag var lite rädd att allt började om igen, vilket hade varit en mardröm. Så varje gång hon har tjöjts så har jag varit rädd att allt ska komma åter. Har därför varit väldigt noga nu på slutet att tvätta och byta ut allt, rengjort och spritat alla väsentliga ytor, duschat och försökt hålla alla bakterier borta.

Vi är dock alla fortfarande trött och slitna efter veckan och aptiten är väl inte helt tillbaka som den var innan. Så jag ska hålla Lilja hemma ett par dagar till. Men idag var jag och köpte pizza till middag. Mums! Även bunkrat upp med massa gott för att hålla oss (mest mig!) vid gott humör under dessa dagar. Ska fortsätta jobba med att få i oss ordentligt med vätska och salt. Så om ett par dagar till så är vi nog oss själva helt igen. Bara att vänta ut det.

Men jag rekommenderar verkligen inte att vara höggravid och magsjuk, det är inte en bra kombination och bland det värsta jag varit med om den här veckan. Så nu blickar vi framåt och hoppas på att få vara friska tills lillan kommer.



Såhär roligt kan man ha det dom dagar man är tillräckligt pigg efter en jobbig sjukdom: 
Gott med mat!

Gömmer sig i bollhavet :) 

Skönt att få komma ut och få lite luft, känner sig redan piggare bara efter det

Åka snökana

Köra bil

Glad tjej, trots en jobbig vecka 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!